1. YAZARLAR

  2. Fahrettin Elitaş

  3. Yakın Çağ'da Bir Muhalif Bilinç
Fahrettin Elitaş

Fahrettin Elitaş

Yazarın Tüm Yazıları >

Yakın Çağ'da Bir Muhalif Bilinç

A+A-

 


Modern ve Postmodern dönemlerin yoğun emperyalist tahakkümleri, tehacümleri, zulüm desiseleri, hile ve tuzakları ve her nevi olumsuz koşulları içerisinde en etkili simalardan biri olarak gözlere ilişen Bediüzzaman Said Nursî; Kur'an'ın dayandığı surları yıkmaya çalışan tüm  kampların ve komitelerin, dava ve iddialarını güçlü argümanlarla cerh ederek zaman ve mekan kayıtlarının dışında mutlak, evrensel bir sistem olan Kur'ân'î ve Muhammed'î akidenin sesi olmuştur.  

 

Bediüzzaman, derin ilmi boyutun aydınlatıcı iman seciyeleriyle bütünleşerek gerçek bilgiye ulaşmanın sorumlu, direniş ve dirilişin  mutedil bir çizgide olduğunu savunmanın dertli bir karakteriydi. 

Üstad Bediüzzaman insanları cinsiyet, yer, renk, dil, muvakkat maddi menfaatler, beşeri yapıların ve makamların idamesi için kardeş ve oğul katline cevaz veren ve ırkçılığı tazammun eden dalalet teorilerine ve eylemlerine değil, sadece insana ait meziyetlerin gelişeceği ve boy atabileceği, adaletin ve hürriyetin mutlak otoritesine istinad eden Hz. Muhammed, Hulefâ-i Râşidîn, Hz. Ömer ibn-i Abdülâziz-i Emevî, Mehdî-i Abbâsî (1) ve Selahaddin-i Eyyubî-i Kürdî (2) dönem paradigmalarına davet etmekteydi.

Şüphesiz ki, Üstad Bediüzzaman'ı değerli kılan önemli bir diğer husus ise pasif ve heyecanlı muhalif söylemlerde bulunmanın aksine muhakkik, entelektüel bir zihin ve müdekkik, münekkit bir ruhla eylemsellik içerisinde bulunmasıydı. Üstad, varolan statükonun temelinde şirk ve zulüm ihtiva eden ilkel tutum ve normlarıyla mutabık bir muhafazakar değil, bilakis tüm bunlarla mücadele içerisinde bir muhalif bilinçti. Bu muhalif kimlik; sözde meşruti özde istibdadi, sözde ittihad özde ihtilaf, sözde cumhuriyet özde nasyonal, sözde medeniyet özde deniyet tüm rejim ve cereyanlarla muaraza halinde bir reddiye girişimiydi. 

İslam itikadının insan benliğinde tecelli eden ontolojik bir realite olduğunu, dile dayalı bir tanıklık veya kuru bir  iddiadan ibaret olmadığını savunan Üstad, 133 parçadan mürekkeple vücut bulan Risale-i Nur eczalarında aklı mihenk ve kalbi duyguları referansla ikisini mezc eden diriltici mesajıyla ölü ruhlara hayat bahşetmiştir. 

Üstad Bediüzzaman; eserleriyle İslam toplumunun insanlığa örnek, öncü bir boyuta ve tekamüle ulaşabilmesi için Muhammed'î eğitim metodunun aşamalarını, Emeviler tarafından İslam'ın ilk ipe çekilen sosyal ve siyasal hukuk normları olan adalet-i mahza ve şûra düsturlarını, tabiat mefkuresi bataklığında boğulmanın eşiğinde bulunan tevhid'i ve  çoğunluğa değil çoğulculuğa istinad eden  akideyi Kur'ân'î İtikad Manifestosu'yla dünyanın her tarafına neşr ve ilan ediyordu.

Küresel güçler tarafından tedenni kuyularına yuvarlanan ve asimilasyon politikalarına tabi tutulan tüm halklar, üzerlerindeki zincirleri sarihan kırmayı, yeni bir rûh, yeni bir söylem ve yeni bir dünya görüşünün baharını Bediüzzaman’ın evrensel nazarında pratikleştirebilirler . 
Adaleti; “ Bir masumun hakkı, bütün halk için dahi iptal edilmez. Bir ferd dahi, umumun (bütün bir halkın) selâmeti  için feda edilmez. Cenab-ı Hakkın nazar-ı merhametinde hak haktır, küçüğüne büyüğüne bakılmaz. Küçük, büyük için iptal edilmez. Bir cemaatin (toplumun) selâmeti için, bir ferdin rızası bulunmadan, hayatı ve hakkı feda edilmez. ”(3) şeklinde tanımlayan ve '' Taklidin temelini atıp, ihtilafatı çıkarmakla, Mutezile*, Cebriye*, Mürcie*, Mücessime* gibi dalâlet fırkalarını İslâmiyet’ten intac eden mesail-i diniyedeki istibdad-ı ilmîdir. '' (4) diyen bu yüreği İran, Kafkasya, Hindistan, Arabistan, Türkistan ve Kürdistan'daki sosyal ve  siyasal her varyant kucaklamalıdır.

Dipnot:
1-  Bediüzzaman, Mektubat: 136/Zehra Yayıncılık

2-) Bediüzzaman, İçtimaî Dersler: 19/Zehra Yayıncılık 

3- Bediüzzaman, Mektubat:75/Zehra Yayıncılık 

4- Bediüzzaman, Münazarat:11/Zehra Yayıncılık

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
2 Yorum