1. HABERLER

  2. AHKÂM

  3. Oruç ile İlgili Hükümler (2)/Molla Kemal KORKMAZ
Oruç ile İlgili Hükümler (2)/Molla Kemal KORKMAZ

Oruç ile İlgili Hükümler (2)/Molla Kemal KORKMAZ

A+A-

 

 

Şafiilere göre orucun vücup şartları:

1-İslam

2-Büluğ

3-Akıl

4-Kudret

Şafiilere göre orucun sıhhat şartları:

1-İslam

2-Temyiz (mümeyyiz kimse iyi ile yanlışı ayırt eden ama buluğ çağına erişmeyen kimsedir)

3-Hayız ve nifastan temizlenmiş olmak

4-Zaman ve zarfiyetin oruç tutmak için uygun olması (örneğin bayram günü oruç tutmak haramdır. Bugün oruç tutma zarfiyet ve kabiliyetine sahip değildir.)

Hanefilere göre orucun vücup şartları:

1-İslam

2-Akıl

3-Büluğ

Hanefilere göre orucun eda edilme şartları:

1-Sıhhat ve afiyette olmak, hasta olmamak

2-Öz vatanında olmak (yani seferi olmamak ) Seferi kimseye oruç tutmak vacip değildir. Ama kazası vaciptir.

Hanefilere göre orucun eda etmenin sıhhat şartları:

1-Hayız ve nifastan temizlenmek

2-Niyet (İbadetleri bir birinden ayıracak şekilde kalp ile yapılması da yeterlidir)

Vücup şartlarının beyanı

İslam:

1-İslam, Hanefilere göre vücubun şartlarından sayılırken diğer mezheplere göre ise sıhhat şartlarındandır. Kâfire oruç tutmak vacip değildir. Kendisinden kaza talep edilmez, kâfirin orucu hiç bir şekilde sahih değildir.

2-Hanefilere göre kafirler İslam’ın fürularıyla yani ibadetleriyle mükellef değillerdir. Ama diğer mezheplere göre kâfirle İslam’ın dini usulleriyle mükellef oldukları gibi fürularıyla yani ibadetleriyle de mükelleftirler. Önce İslam’ı kabul etmeleri kendilerine vaciptir daha sonra oruç tutmalıdırlar. Lakin oruç bedeni bir ibadettir ve niyete ihtiyacı vardır.  Niyetin şartı ise İslam’dır.

3-Hanefilere göre ahirette kâfirler oruç tutmadıklarından dolayı fazladan azap görmezler. Azapları teslim olmamalarındandır. Ama diğer mezheplere göre azaplarında artış olacaktır. Küfürlerinden ve şer’i vazifelerini terk ettiklerinden dolayı iki defa azap göreceklerdir.

Not: Bu konuda Hanefilerin görüşünün hakka daha yakın olduğu kanaatindeyim. Çünkü kâfirler Usul’ü dinle mükelleftirler ve usulleri kabul etmemişlerse küfürlerinden dolayı azaba duçar olurlar. Azabın fazlası İslam’ın adalet anlayışına ters düşmektedir.

4-Eğer kâfir kimse ramazan ayında Müslüman olursa geçmiş günleri kaza etmesi gerekmez.

Küfre sapanlara, eğer savaştan vezgeçerlerse, geçmişlerinin bağışlanacağını ve tekrar dönerlerse, kendilerine evvelkilerinin sünnetinin (hükmünün) uygulanacağını söyle.” (Enfal:38)

. Müslüman kimse Ramazan ayında dinden çıkarsa orucu batıl olur

Şüpheziz sana ve senden öncekilere, ‘eğer şirk koşacak olursan, şüphesiz senin amellerin boşa çıkacak ve elbette sen, hüsrana uğrayanlardan olacaksın’ diye vahyolunmuştur.”(Zümer:65)

5-Kâfir kimse ramazan ayında gün ortasında Müslüman olursa Hanbelilere göre günün geriye kalan kısmını imsak ile geçirmelidir. Yanı orucu bozan şeylerden uzak durmalıdır. Daha sonar da o günü kaza etmelidir. Çünkü bu kimse ibadetin bir kısmını idrak etmiştir. Dolayısıyla oruç onun için farz olmuştur. Ama Hanefi, Şafii ve Malikilere göre yememek ve içmemek müstahaptır. İmsak etmek ramazan ayının ihtiramını korumak içindir. Ya da oruçlu kimseye benzemek içindir. Malikilere göre bu günün orucunu kaza etmesi müstahaptır. Hanefilere göre kaza gerekmez ve Şafiilerdeki en sahih görüşe göre kaza gerekmez ve günün baki kalan zamanında imsak etmek yani oruca aykırı olan şeyleri de terk etmesi gerekmez. Çünkü mazeret sahibidir ve misafir ya da hasta olan kimseye benzemektedir. Mürtet kimse ramazanda tövbe ederse Şafiiler ve Hanbelilere göre tutmadığı oruçları kaza etmelidir.

Not: Kâfir kimse ramazan ayında gün ortasında Müslüman olursa oruç tutmaya niyet etse de orucu sahih değildir. Aynı şekilde mürtet olan kimse ramazan ayında gün içinde tövbe ederse oruç tutarsa orucu sahih değildir. İslam, orucun bütün zaman dilimlerinde muteberdir. Fecri sadıktan şer’i mağrip vaktine kadar İslam dininde olmak gerekir. Bu müddet içinde her hangi bir zaman diliminde İslam dininden çıkarsa, bir zaman diliminde olmayan İslam, bütün zamanda olmamış kabul edilir. Kâfir kimse gündüz Müslüman olsa oruç tutma vaktinin bir kısmını küfürle geçirmiştir dolayısıyla orucu bozan herhangi bir şey yapmamışsa da oruca niyet edip tutamaz. Oruç tutmalıdır diyenlerin ise şer’i bir delili yoktur. Müslüman ise oruç vakti dinden çıkıyorsa ve daha sonra tövbe edip tekrar Müslüman olursa ve henüz oruç vakti baki ise ve orucu bozan bir fiilde de bulunmamış ise yine de o kimse yeniden niyet edip oruç tutamaz. Belki daha sonra kaza etmelidir.

                                                                                                    Molla Kemal KORKMAZ

Etiketler :
Önceki ve Sonraki Haberler

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.