1. YAZARLAR

  2. Taha Akyol

  3. Ali ve Muaviye
Taha Akyol

Taha Akyol

Hürriyet
Yazarın Tüm Yazıları >

Ali ve Muaviye

A+A-

İSLAM tarihindeki en önemli hadiselerden biri Hz. Ali ile Muaviye arasındaki ihtilaftır. Sorun, Üçüncü Halife Hz. Osman zamanında başlamış, kanlı çatışmalar yaşanmıştı.
Bu olaylar dizisine mezhep gözüyle bakmak başkadır, tarih gözüyle bakmak başka.
Ben bugün tarihçilerin gözüyle bakmak istiyorum.
GÜÇ BOZULMASI
Tarihçi İhsan Süreyya Sırma “Müslümanların Tarihi” adlı eserinde şöyle yazıyor:
“Hz. Osman on iki senelik hilafetinin ilk altı yılında bütün Müslümanları memnun eden bir idare sergiledi... Fakat altıncı seneden sonra akrabalarına yönelip onlara makamlar tahsis etmeye başladığını görüyoruz.”
Prof. Sırma “işi ehline değil yakınına verme kuralı yerleşince” toplumsal gerilimlerin, ihtilafların arttığını anlatır.
“Osman da bir beşerdi ve beşeri zaafları vardı” diye belirtir.
Gerçekten Medine site devletinde ve Hz. Peygamber’in terbiyesi altında adil yönetim başkaydı...
İmparatorluk haline gelen İslam toplumunda ise halifenin elinde toplanan büyük iktisadi ve askeri gücün etkileri ve sorunları başka.
Bütün faziletlerin simgesi olan Hz. Ali’nin uyarıları da etkili olmadı, sonunda çıkan anarşide Hz. Osman şehit edildi.
Hz. Ali halife seçildi, Şam Valisi Muaviye meşru halife Ali’ye isyan etti.
MUAVİYE YÖNETİMİ
Muaviye’nin sloganı “Osman’ın kan davası” idi. Bu bir “cahiliye” kültürüydü ama bu sayede etkili oldu; çünkü kabile kültürü hâlâ çok güçlüydü.
Hemen bütün Kureyş kabilesi Muaviye’yi destekledi.

Prof. Vecdi Akyüz “Hilafetin Saltanata Dönüşmesi” adlı mükemmel eserinde belirtir; Muaviye “körü körüne itaat” kültürünü taraftarlarına aşılamıştı.
Sıffin Savaşı’nda Hz. Ali karşısında mağlup olacağı sırada Muaviye bir “harp hilesi” olarak kılıçların ucuna Kuran sayfaları taktı...
“Hakem olayı”nı da harp hilesi olarak kullandı.
Bunlar dini siyasete alet etmenin ilk örnekleridir. O dönemde ortaya çıkan ve bugünkü DAİŞ’çilere benzeyen Hariciler konumuzun dışında.
Cevdet Paşa “Kısas-ı Enbiya” adlı kitabında Muaviye’nin etrafında güçlü “fukaha” (hukukçular) bulunmadığını, bulunanların da “ağız açmaya korktuklarını” yazar.

 

Yazının devamı için tıklayın 

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.